5 top magnetů na čtenáře vašeho blogu

Předpokládejme, že když už jste narazili na tento článek, máte minimálně nějakou zkušenost s blogováním. Je jedno kolik vám je let, je jedno jakému tématu se na vašem blogu věnujete a je také úplně jedno, zda přispíváte posty na osobní nebo na profesní blog.  Zde je 5 principů nebo rad, chcete-li, jak přilákat na váš blog více návštěvníků bez jediné utracené koruny navíc.

Blogování je mi koníčkem již téměř 10 let. I já jsem tehdy začínal před těmi lety NĚJAK, možná z dnešního pohledu nabytých zkušeností se spoustou chyb a nezdarů. Nicméně jsem tady a stále píšu. Proč? Protože mě to baví. Chci se s vámi zde podělit o 5 základních principů,  které z vašeho článku udělají magnetem a zaručí vám větší návštěvnost vašeho blogu.

Co tedy přesně potřebujete k tomu, abyste zaujali návštěvníky vašeho blogu a nevydali na to ani korunu navíc? Řekněme, že napíšete článek, zajímavý článek na zcela konkrétní téma. Aby se váš článek stal "čitelným", tedy aby i váš blog byl magnetem a návštěvníci vašeho blogu si chtěli přečíst více vašich příspěvků, nestačí mít pouze dobrý obsah a téma.

Zde je přehled pěti principů k získání větší popularity vašeho příspěvku:

  1. Dobrý obsah je jen 20% vašeho úspěchu
  2. Dejte vašemu dobrému obsahu jasnou a přehlednou strukturu a formát
  3. Nadpis je alfa & omega a 80% úspěchu.
  4. Pracujte s tajemstvím a s něčím EXTRA.
  5. Vizualizujte příspěvek

Než začneme s těmito 5 radami, připomenu tři základní obecná pravidla se kterými pracuji a které je nutné vzít v potaz:
  1. Na to, abyste nového návštěvníka něčím na vašem blogu zaujali, máte maximálně 2,5 vteřiny.
  2. Je na vás ( RSS odběr, odkaz sdílení na sociálních sítích, možnost komentáře, odběr novinek emailem, atd.), s čím necháte každého návštěvníka vašeho blogu (čtenáře/nečtenáře) z vašeho blogu odejít.
  3. Nehledáte návštěvníky vašeho blogu, ale pravé čtenáře vašeho blogu.

1) Dobrý obsah je jen 20% úspěchu.

Aby váš článek zaujal, musí mít dobrý obsah. Dobrý obsah je základ, ano. Možná si říkáte, že obsah je to nejpodstatnější na vašem blogu. Ano i ne. Dobrým obsahem je třeba začít. A co je dobrý obsah?
  • Jedinečný - Nekopíruji obsah. Proč? Zeptejte se sami sebe, proč vy čtete některé blogy? Kvůli zkopčenému obsahu? ne e.
  • Osobitý styl - Píšu článek já a vkládám do článku i sebe.
  • Specifické téma - Píši o něčem, co mě zaujalo, co mě baví a čemu rozumím.
Jedinečný, osobitý obsah se specifickým tématem je základem, nicméně neudělá váš článek potažmo váš celý populární. Dobrý obsah je možná 20% toho, co potřebujete, aby se váš článek stal "čitelným" a tedy jinými slovy zaujal návštěvníka vašeho blogu natolik, aby si jej přečetl celý! K obsahu se musí návštěvník prokousat a není to obsah, co potřebujete v prvních vteřinách, kdy daný člověk navštíví váš blog, který vám toto zajistí.

2) Dejte vašemu příspěvku jasnou a přehlednou strukturu a formát

Mějte na paměti to, že lidé čtou příspěvky na internetu jinak než knížku. A kolikrát mě až děsí, že si toto někteří vůbec neuvědomí. Poté naleznete na blogu dva maximálně tři odstavce a člověče vyznej se v tom a čti to celý, no ani prd, pokud mě nezaujme prvních pár vět. Takto ztrácíte čtenáře. Nikdo na netu nechce číst několikastránkové statě bez jasné struktury.

Co patří do jasné struktury příspěvku vašeho blogu?

První odstavec (perex) - poté co vašeho návštěvníka zaujal nadpis, máte již poločtenáře. Blahopřeju! Čtenářem se však stane v momentě, když si přečte první odstavec. Jedná se tedy o dvě až tři věty, ve kterých tohoto můžete dosáhnout. Nejde přeci o to, kolik lidí vám navštívilo blog, ale kolik lidí váš blok skutečně čte. A první odstavec má tedy jediný´cíl: získat si čtenáře! Položte kupříkladu otázku k zamyšlení, dejte čtenáři čuchnout k tomu, co ho dále čeká, atd. Možností jsou desítky.
Osnova na začátku - S vědomím, že lidé čtou na internetu jinak: Rozhodnou si článek přečíst, pokud je zaujme nadpis, zaujměte a nalákejte je osnovou jednotlivých kapitol nebo částí na začátku vašeho příspěvku. Já osobně tohoto občas využívám, někdy nikoli.
Podnadpisy a tučné písmo - S předchozím bodem souvisí i tento bod - používat podnadpisy a zvýraznění nejpodstatnějšího v daném odstavci. Poločtenáři, kterého jste již zaujali nejspíše nadpisem, usnadníte rozhodnutí si článek přečíst či nikoli tím, že mu vypíchnete to podstatné pomocí podnadpisů, výrazů a spojení tučným písmem a samozřejmě i odrážkami nebo jednotlivými body.  Přehledný příspěvek vašeho blogu má za následek to, že se dobře a přehledně čte.
Shrnutí závěrem a výzva k akci - Nevynechejte tuto část, vyburcujte vašeho čtenáře ke komentáři - k reakci na váš článek, k tomu, aby se vrátil i příště.

Jasná struktura dodá vašemu příspěvku na vašem blogu větší atraktivitu a každý podnadpis se stane magnetem nejen pro vyhledávače, ale i pro vaše čtenáře. Tento článek obsahuje všechny tyto prvky.

3) Nadpis je alfa & omega a 80% úspěchu.

Představte si, že jste na svých oblíbených stránkách a koukáte na novinky. Stačí vám kolikrát méně jak jedna vteřina na to, abyste celý případný článek otevřeli a přečetli si jej nebo jej zatratili. A to vše jen kvůli nadpisu. Ano! Když nezaujme nadpis příspěvku, je možná i celý dobrý článek v pr. To mějte na paměti.

Nadpis je vstupní branou k celému dobrému obsahu vašeho příspěvku a hlavní úlohou je upoutat pozornost případného čtenáře. K tomuto tématu, jak na nadpisy příspěvků vašeho blogu rozhodně doporučuji si přečíst dva články od Michala Krčmáře:
10 tipů, jak psát nadpisy (nejen u článků). A jak je určitě v životě nepsat – 1. část10 tipů, jak psát nadpisy (nejen u článků) a jak je určitě v životě nepsat – 2. část

4) Pracujte s tajemstvím a s něčím EXTRA

Toto se už spíše týká stylu psaní, který má každý jiný, nicméně obecně můžete tento princip ve vašich příspěvcích plně pokaždé využít. V úvodu příspěvku, v samotném příspěvku, dokonce i v závěru příspěvku "odtajňování faktů" rozhodně alespoň jednou použijte. Jak na to? Pár inspirativních příkladů:
  • používejte otevřené otázky, 
  • vyzývejte čtenáře k akci, 
  • provokujte sporným názorem,  
  • uveďte, že danou věc vysvětlíte plně až na konci tohoto příspěvku, 
  • nechte čtenáře se zamyslet nad jeho situací v daném kontextu obsahu příspěvku,
  • atd. 
Toto je myslím jasné, co tím chci říct. okořenit váš příspěvek trochu i tajemstvím je dobrá taktika, jak nalákat vašeho čtenáře  třeba i na další příspěvky.

Co myslím tím, abyste přišli s něčím EXTRA?
  • Používejte odkazy uvnitř článku na zdroje, odkud čerpáte a na zajímavosti k obsahu.
  • umožněte vašemu čtenáři snadno příspěvek sdílet na sociálních sítích jako je Facebook, Google+,  Twitter nebo LinkedIn
  • Umožněte čtenáři si příspěvek snadno blogu vytisknout. 
  • Představte mu vaše další články s podobným obsahem.
  • Nebojte se vložit video nebo audio přímo do příspěvku.
  • Uveďte další zajímavé články k tomuto tématu

5) Vizualizujte příspěvek

Poslední bod souvisí víceméně s předchozím bodem. Nicméně zvlášť jsem jej dal z toho důvodu, že jej považuji za zcela klíčový a do mých TOP 5 magnetů na čtenáře rozhodně samostatně patří.

Nepodceňujte vedle jasné struktury vašeho příspěvku i vizuální stránku. Pokud nezaujmete nadpisem, může ten samý úkol - zaujmout potenciálního čtenáře vašeho příspěvku - splnit právě správně vybraný a vložený obrázek.

Já osobně s tímto dost válčím, většinou využiji jen Google obrázky a nekoukám na autorská práva. Nicméně v tohle "je dobré si též dávat bacha", že? Legálně si můžete stáhnout statisíce fotek a obrázků, jen vědět odkud. Zde na www.The NextWeb.com (The best free stock image resources on the Web) je dobrých 50 plus tipů, odkud stahovat legálně fotky a obrázky zdarma.

Podobné články na téma Jak napsat kvalitní příspěvek:

Závěrem pár otázek

Toto jsou principy, které po letech nikdy neopomenu při psaní jakéhokoli příspěvku zohlednit. A jaký magnet na čtenáře vašeho blogu využíváte vy? Podělte se o ně v komentáři pod článkem!


Vítejte na mém blogu! Jmenuji se Jaromír a jsem autorem tohoto blogového vesmíru o technologiích 21. století, moderní architektuře, sci-fi, filmových novinách, alternativních přístupech a jiných zajímavostech. Přeji hezké počtení a díky za případné komentáře!

0 komentářů: