5 otázek které byste měli použít během pohovoru

Není zrovna jednoduché sedět na židli během pracovního pohovoru. Doopravdy chcete tuto pozici získat, bojujete o ní se vším, co jste se doposavad naučili a s tím vším, s čím jste se na tento pohovor o tuto práci připravovali. Nicméně manažer, který sedí před vámi za daným stolem spíše vypadá, jako kdyby si raději dal další šálek kafe. Zde je 5 otázek, které rozhodně stojí za to při vašem pracovním pohovoru použít.
Před nějakou dobou jsem psal na téma Děkovného dopisu po pohovoru (Na co zapomíná při pohovoru skoro každý) A těchto pět oblastí, které zmíním v v tomto článku, rozhodně stojí za to právě při pohovoru prozkoumat a zjistit. Proč? Jednoduše abyste následně nebyli překvapeni a co je daleko důležitější, abyste se při samotném pracovním pohovoru ptali správně na podstatné věci, na kterých doopravdy záleží.

Co se skoro téměř pokaždé při procesu pracovního pohovoru stává, je, že se nejedná vzájemný dialog, ale spíše o výslech ze strany potenciálního zaměstnavatele. Místo toho, aby personalista nebo už daný manažer nechal uchazeče se ptát jich, ptá se on sám. Co to o vás vypovídá? No, zamyslete se. Jednoduše působí daleko lépe a vyzráleji, pokud se ptáte více při pracovním pohovoru vy, než personalista nebo potencionální manažer. Místo toho, aby vás personalista nebo daný manažer nechal ptát na danou pozici, na danou firmu a oblast, ve které působí, a dozvěděl se o vás více jak smýšlíte a co vás skutečně zajímá, nechává to raději na rutinních otázkách.

Jak tedy na pracovním pohovoru zaujmout vaším zájmem o danou pozici? Jak se odlišit od desítky dalších uchazečů? Zde je oněch 5 otázek, na které byste při vašem pracovním pohovoru rozhodně neměli zapomenout. Tyto otázky hodnotí pozitivně i většina profesionálních personalistů a kariérních expertů.

1. Jaká je firemní kultura? 

Firemní kultura znamená více, než happy hour a kafe zdarma. Kandidáti by se dle expertů měli spíše ptát na dynamiku firemního prostředí. To znamená přesně na co? Tedy jaké jsou přesně firemní komunikační kanály a jak odpovídají vaší osobnosti. Uvedu jednoduchý příklad. Pokud jste opravdu extrovertní a upovídaný člověk, který chce zjistit, jak vypadají meetingy a konference v dané firmě, ptejte se následovně: "Jsou vaše jednání jste-li-tázán-mluvte nebo spíše interaktivní?"

Takto zjistíte o firemní kultuře doopravdy hodně a sami si uděláte představu, jak věci fungují. Pokud už narazíte na firmu s vertikální hierarchickou strukturou a bude vám naznačeno že ten, kdo mluví je určen jasně pořadníkem, tak takováto pozice nejspíše nebude určena pro kreativního člověka, který srší nápady.

2. Co představuje úspěch? 

Upozorňuji zde všechny zájemce, abyste se nejprve nezačali děsit při pohovoru mocenskou strukturou. Co myslím? Jen proto, že hledáte práci, neznamená to, že nemůžete ukázat nadšení o danou pozici a požádat personalistu nebo managera o to, jak daná společnost měří úspěch, pokud by vás už zaměstnala.

V tomto kontextu zde přeci není předpoklad v kladení otázek jako: "Jestliže dnes je můj 90. den v práci, jaká kritéria budou ovlivňovat, jestli jsem byl úspěšný?" Tyto informace vám dávají možnost zeptat se včas sami sebe, zda budete schopni dosahovat cílů společnosti právě na vaší pozici.

3. Kdo byl na této pozici přede mnou? 

Když se otevře pracovní pozice, je za ní vždy nějaký příběh s historií. Byla tato osoba snad povýšena? Nebo snad byla propuštěna? Jedná se o novou roli, která byla otevřená na základě expanze a růstu firmy, nebo, konsolidací pozic? Toto s jistotou nebudou první vaše otázky, nad kterými budete přemýšlet a které při pohovoru použijete. Nicméně jsou podstatné a daleko od toho, aby byly dotěrné.

Přeci musíte vědět, do čeho přesně jdete a vědět, jak byla tato pozice obsazena před vámi, souhlas? Pokud daná firma povýšila předešlého zaměstnance, můžete se ihned zeptat, čim se stal tak úspěšným a ponaučit se z toho.

Je též dobré se zeptat jaká je zde fluktuace zaměstnanců, abyste se nestali pouze číslem ve statistice. Toto může být sice nepříjemná otázka, nicméně je pro vás existenčně podstatná.

4. Chybí snad ještě něco v mém resumé? 

Rozhodně byste měli mezery ve vašem resumé s personalistou, pokud nějaké shledá, probrat. Není rozhodně jednoduché chtít po někom, u koho se ucházíte o místo, chtít znát mezery ve vašem resumé. K tomu, abyste si vytvořili silnější vyjednávací hledisko, byste to nicméně udělat měli.

Začněte o sobě konečně přemýšlet jako o někom s přemýšlením podnikatele a o někom s tahem na branku. Pokud se zeptáte personalisty, zda něco doopravdy ve vašem resumé chybí nebo je i případně sporné, dáváte tím sami sobě příležitost adresovat tyto mezery v resumé ještě před tím, než váš potencionální zaměstnavatel udělá jakákoli rozhodnutí. Navíc, nikdy nevíte, kam tato diskuze může vést. Je dost pravděpodobné, že to otevře dveře k novým tématům , k silným stránkám a k vašim zájmům.

5.Co bude dál? 

Když už se dostanete na konec pohovoru, nezůstaňte být ticho. I když už jste si navzájem zodpověděli celou řadu otázek, a nyní už nevíte sami na co se zeptat, je zde jedna věc, na kterou se rozhodně na závěr zeptejte: "Jaké budou nyní další kroky?"

Mnoho lidí se bojí, že budou na konci rozhovoru tím, že budou požádáni, aby se jednoduše ptali dál. To nejhorší doopravdy je, se na nic nezeptat a zůstat jednoduše mlčet. Váš potenciální zaměstnavatel chce přijmout pozitivního a dychtivého člověka a chce vědět, že zde před sebou má člověka se zájmem o dalších kroky.

Poté, co váš rozhovor skončí, měli byste se vcítit do kůže recruitera, který se následně reálně setká s celou řadou lidí. Představte si, že bude o vás, jako o kandidátovi, mluvit s všemi potencionálními nadřízenými nebo potencionálními kolegy. Už chápete? Jak tedy může váš potenciální zaměstnavatel očekávat, že se jeho hledání toho pravého kandidáta vyvíjí tím správným směrem? Pouze tím, že vy mu sami naznačíte, že máte o dané zaměstnání opravdu zájem.

Chci zde jen zdůraznit, abyste se jako kandidát udržovali od tohoto momentu v kontaktu s recruiterem v kontaktu - tzn. abyste prokázali nejen vytrvalost, ale také vaši přizpůsobivost. Jako kandidát si už jednoduše nikdy nebudete chtít proklouznout takovouto šanci mezi prsty, je to pravda? Zůstaňte jednoduše v seznamu kandidátů na vrcholu a nezapadněte jako šedá myš mezi tucty dalších. 

Chcete něco dodat? Podělte se o ně v komentářích.

Přidat.eu záložku Print

Vítejte na mém blogu! Jmenuji se Jaromír a jsem autorem tohoto blogového vesmíru o technologiích 21. století, moderní architektuře, sci-fi, filmových novinách, alternativních přístupech a jiných zajímavostech. Přeji hezké počtení a díky za případné komentáře!

2 komentáře:

  1. Je fakt, že je dobré, aby hovořily obě strany a každá na sebe něco přiměřeně prozradila. Nehorší je, pokud jdou informace pouze od uchazeče a firma mlčí... to ve mně vzbuzuje nedůvěru a pochyby..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Loris, to je zajímavý postřeh, se kterým naprosto souhlasím. Na pohovoru jde o vzájemný obchod, kde obě strany něco nabízejí.

      Vymazat