Problém jménem: FACEBOOK

Problém s Facebookem je jen jeden: neustále vás drží na uzdě od toho, co se všechno na Facebooku publikuje. Nedávno se všechny stránky na Facebooku stali "obchodními stránkami". Nevidíte většinu toho, co vaši přátelé publikují nebo většinu toho, co stránky, které sledujete, publikují. Mysleli jste si doposavad, že vidíte všechno? Omyl!


Pokud cokoli publikujete na vaší stránce, váš příspěvek uvidí jen malý zlomek z vašich přátel. Pokud se jim daný příspěvek líbí, Facebook rozešle daný příspěvek dalším vašim přátelům. Zde nastává problém jménem "FACEBOOK". Pokud se daný příspěvek vašim přátelům na Faccebooku nelíbí, počet lajků a komentářů se u vašeho příspěvku v podstatě zastaví a vy se nikdy nedozvíte, kolik přátel vlastně příspěvek skutečně shlédlo nebo mohlo shlédnout.

Co přesně je problém jménem "FACEBOOK"? 

Teď si představte, co problém jménem "FACEBOOK" skutečně dělá se všemi aktualitami na Hlavní stránce. Přátelé, rodina a stránky, které nejsou aktualizovány lajky (nejsou "aktivní"), zmizí v průběhu času úplně z vašeho neustále "aktualizovaného" seznamu příspěvků přátel a stránek na vaší Hlavní stránce. To obvykle znamená, že lidé, se kterými nesouhlasíte, jednoduše zmizí se svými příspěvky úplně. Problém jménem "FACEBOOK" vás tedy ponechá pouze s vaším echem vlastních tvrzení. Ponechá vás s věcmi, se kterými již stejně souhlasíte, s tím, co si již stejně myslíte, a to ve formě vámi někdy v minulosti "lajkovaných" příspěvků vašich přátel a stránek. Vidíte pouze to, co vy sami udržujete při životě lajkováním a komentováním.

Myslíte si, že je možné vidět na Hlavní stránce na Facebooku zajímavý příspěvek a neokomentovat nebo mu prostě nedat lajk? Myslím tím, že je přeci zcela nepřirozené a až divné, že když mi nějaký doopravdy zajímavý příspěvek padne do oka a já si ho přečtu, že jej musím i okomentovat nebo mu dát lajk. To že je něco dobré, ještě přeci neznamená, že to musím vyjádřit aktivně lajkem nebo komentářem. Souhlas?

Víte, jaké příspěvky mají lidé na Faceoobu nejraději? Jsou to příspěvky se svatbami a dětmi. Žádné překvapení, že? Možná tohle Facebook okomentuje s ospravedlním, že je to přeci naprosto správné filtrování příspěvků. Wtf?

Jak vypadá průměrný uživatel Facebooku? 

Průměrný teenager má asi 300 přátel na Facebooku a průměrnému uživateli se líbí 40 stránek. Každý den se na Facebooku sdílí přibližně 4.750.000.000 příspěvků. To jev průměru čtyři na jednoho uživatele. Kdo tedy doopravdy sdílí všechny tyhle věci? No, rozhodně to nejsem já a ani možná ani vy ne. To ale znamená, že pokud jste přihlášení alespoň jednou denně, byly byste vystaveni až 1500 příspěvkům denně. Dobře, to znamená, že "nejaké fitrování" je třeba. Problémem je, že Facebook používá filtrování příspěvků k tomu, aby vydělával peníze i na vás.

Kde je háček s problémem jménem FACEBOOK? 

Jednoduchý příklad. Když jsem naposledy publikoval příspěvek v jedné z mých skupin, která má pouze necelých 500 členů, shlédlo si tento příspěvek pouze necelých 25 lidí. A to se děje s každou stránkou na Facebooku. Facebook: "Očekáváme, že organická distribuce příspěvků jednotlivých příspěvků na osobních stránkách bude postupem času klesat." Jinými slovy Facebook cíleně omezuje distribuci příspěvků, aby přinutil samotné uživatele k tomu, aby za větší počet čtenářů museli zaplatit. "Chceš, aby všichni tví přátele četli, co postuješ? Zaplať!" Tenhle koncept přeci vůbec nedává smysl pro jednotlivce nebo pro neziskové projekty. Pokud ano, jaký?

Věděli jste, že můžete za propagaci vašeho soukromého příspěvku na Facebooku zaplatit? "Dnes byl supr den, užil jsem si to! Díky Honzo! Co na to Facebook: "Chceš propagovat příspěvek? Zaplať 6,80USD." Jo, skoro za osm dolarů se to můžou dozvědět skoro všichni tví praví přátelé na Facebooku. Podruhé: WTF?

To je šílené a zoufalé, nemyslíte? Kdo by za tohle zaplatil? Trochu se nad tím zamyslete.

Facebook vs. YouTube 

Na Youtube jsou tvůrci placeni za každé zobrazení jejich obsahu, zatímco na Facebooku, je to úplně postavené naopak. Tvůrci obsahu musí skutečně platit za zobrazení jejich příspěvků. Jak to funguje? Proč v těchto dvou zdánlivě podobných situacích peníze tečou opačným směrech? Mě napadají tři věci.

Za prvé, lidé jdou na Facebook a na Youtube z velmi rozdílných důvodů. Jdou na YouTube, aby se bavili,viděli skvělé nové věci a učili se. Naproti tomu na Facebook jdou proto, aby se spojili online s přáteli a rodinou, sdíleli své fotografie a aktuality z každodenního života. Takže rodina a přátelé jsou opravdu hlavní volbou proč Facebook.

Za druhé na Facebooku je interakce s příspěvky velmi krátká. Tak je těžké říct, jak moc stránky se statisíci členy jako "MotivacniCitaty" nebo i menší ušlechtilá stránka "vedaprozivot" vlastně přivádí lidi zpět na Facebook. Bezpochyby se tak děje, nicméně dát to do čísel, bude asi hodně obtížné. Naproti tomu na YouTube každé shlédnutí videa se dá počítat na minuty a výše příjmů je zcela tvůrci jasná. Je snadné určit, jak velkou hodnotu vytvořilo každé shlédnutí daného videa.

Třetí a možná nejdůležitější bod je to, že na Youtube jsou role tvůrců, reklamy a diváka zcela odlišné.
Tvůrci vytvářejí videa, která diváci chtějí sledovat, inzerenti publikují své bannerové reklamy a většina diváků zároveň také tvůrci. A zde to začne být doopravdy divné. V kontrastu na Facebooku se s tvůrci zachází jako s inzerenty: musí platit za to, aby dosáhli na širší počet čtenářů svých vlastních příspěvků. Tedy ještě jinak: diváci jsou také tvůrci a diváci jsou také zároveň inzerenti. Potřetí : WTF!

Když Facebook spustil tuhle funkci, která nám umožňuje propagovat i osobní příspěvky, četl jsem někde jeden komentář na nějakém blogu, který toto jasně vystihuje: "Jsme nyní všichni inzerenti". Tohle je ten pravý problém jménem "FACEBOOK". Stali jsme se všichni inzerenty, protože Facebook nemůže přijít na další způsob, jak zpeněžit svou uživatelskou základnu. Kdo dneska kliká na postranní reklamy? Kdo jde dnes na Facebook s cílem nakupovat věci? Potažmo nakupovat propagaci svých vlastních osobních příspěvků??? Vy snad?

Pošahaný obchodní model Facebooku

Proklikovost reklamy na Facebooku je jen asi 0,05%. Děs. Srovnejme si to s to s 2% pro reklamy na Google. To dává již trochu smysl, protože lidé skutečně jdou na Google s tím, že chtějí něco koupit. Výsledek obchodního modelu Facebook je trochu mimo. Uživatelé prostě chtějí pouze vidět nejlepší obsah, na místo toho dostanou naservírovaný obsah s nejvyšší nabídkou. Hlavní organicky sdílené příspěvky budou ty, které apelují na nejnižšího společného jmenovatele. Plus, zatímco vy se snažíte připnout příspěvek na zeď pro své přátele a rodinu, uvidíte na místo toho inzeráty velkých firem? Brrrr.

Letos Facebook spustí i videoreklamu, a to na webu, který nemá v podstatě žádný video obsah. Porovnejte si to s YouTube, kde diváci chtějí vidět ty nejlepší videa, která odpovídají jejich zájmům. YouTube chce, aby diváci viděli co nejvíce relevantní obsah, jak je to jen možné. Tvůrci videí chtějí oslovit co nejširší publikum, jak je to možné a inzerenti se prostě chtějí dostat do středu toho všeho. Zde je jasná rovnováha. 

Kam jdou peníze z reklamy u Facebooku a u YouTube?

V roce 2013 měl YouTube obrat více jak 5 miliard dolarů, z nichž většina byla vyplacena zpět tvůrcům obsahu (videí), tedy právě těm, kvůli kterým stojí za to, navštěvovat YouTube. Oproti tomu Facebook vyšel v předchozím roce s obratem 7 a půl miliardy dolarů. Nicméně všechen zisk šel zpět do společnosti a akcionářům, nikoli lidem, kteří vytvářejí obsah: a to jsou právě hlavně vaši přátelé a rodina. Myslím, že je to dost jasné o čem problém jménem "FACEBOOK" je.

Co se stane, když dojde mazivo (tvůrci obsahu)? Kolo se zastaví.

Krása sociálních médií je v tom, že je to právě uživatel, který dostane tu možnost kontrolovat obsah, dostane možnost jaký obsah to bude a pro koho bude. Ani na Twitteru a ani na Instagramu se nefiltruje obsah. Každý obrázek, fotka, kterou zveřejníte, se dostane ke všem těm, co vás sledují, alespoň prozatím. Facebook převzal úplně kontrolu nad obsahem a chce z veškerého obsahu generovat peníze. Orwell by se asi hodně mohl inspirovat při psaní své knihy 1984. Já si myslí, že je to problém, dost velkej problém. Jak asi vydělá Facebook touto cestou více peněz? Pouze tím, že .... Došlo vám to?

Myslím si, že Facebook má tuto tendenci - více a více omezovat další organický dosah s cílem donutit i obyčejné uživatele - jednotlivce ve své podstatě platit za vlastní příspěvky. Myslím, že opravdu mění étos webu směrem k něčemu, co se blíží Orwellovi.

Ale co si myslíte vy?

Opravdu chci slyšet, co si myslíte o tomto problému "FACEBOOK".

Jen poslední věc, nemyslím si že, že Facebook má skvělé vyhlídky na růst příjmů, protože se již v podstatě dostal do celého rozvinutého světa. Porovnejte si sami, kolik strávíte sami hodin týdně televizoru. Takže si myslím, online video má ještě hodně velký prostor pro růst, zatímco Facebook dosáhl svého maxima.

Přidat.eu záložku Print

Vítejte na mém blogu! Jmenuji se Jaromír a jsem autorem tohoto blogového vesmíru o technologiích 21. století, moderní architektuře, sci-fi, filmových novinách, alternativních přístupech a jiných zajímavostech. Přeji hezké počtení a díky za případné komentáře!

6 komentářů:

  1. Tímhle Facebook nahrává Google +. Já bych v tom neviděl problém. Jsou i jiné sociální sítě, na sdílení obsahu a a Facebook pravděpodobně bude svoji pozici ztrácet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martine, souhlas že to nahrává Google+. Jakákoli otevřená platforma se i rapidně rychle rozvíjí. Nicméně Facebook problém není pro běžného uživatele na první pohled vůbec patrný a v tom je ten problém. Lidé Facebooku svěřují úplně všechno - jakákoli osobní data aniž by přemýšleli, k čemu vlastně dávají souhlas. A pokud tohle spojíš s problémem jménem Facebook...

      Vymazat
  2. No je to jasně vidět kam facebook směřuje. Já pořád tvrdím že veliká bublina jménem Facebook jednou podřadně splaskne. Cele je to na uživatelích jakmile budou uživatele bez dat pro které si chodí přestanou chodit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslíš, že už je Facebook moc velkej na to, aby splaskl? Dle mého může hodně ztratit, nicméně si nemyslím, že zmizí úplně. Bohužel do určité míry ukazuje směr, kterým se mohou vydat i ostatní. A to je varující.

      Vymazat
    2. ne nemyslím ze by velikost hárala velkou roli. Jednou je to mašina co ma představenstvo co ma akcionáře a co chce prachy pokud se ty prachy budou z lidi jen dojit ztratí své postavení. Lidi jsou nenažraní a chtějí více a více to pokud facebook nezmění směr nepujde. Nikde na světe nemůžeš jen brat brat a brat a myslet si že to tak pujde pořád.

      Vymazat