Postoj sloupu a postoj stromu Zhan zhuang (postoj wu-ťi)

Postoj wu-ťi, postoj sloupu nebo také též postoj stromu je základním postojem, ze kterého se začíná cvičit Tai ji (nebo též Taijiquan, Tai Chi Chuan, Tchaj-ťi čchűan nebo prostě tai či) a je též nedílnou součástí cvičení Čikung (Qi gongzhan zhuang qigong) a patří k nejznámějším důležitým základům cvičení s vnitřní energií Či (Qi). Co přesně základní postoj wu-ťi obsahuje a obnáší, to je předmětem dnešního článku.

Odkud postoj sloupu nebo stromu Wu-ťi pochází

Zhan zhuang patří do statických forem  cvičení Čikung (Qi gong - čchi kung), které Číňané znají již přes 4500 let. Do Evropy se Čikung (Qi gong) dostal až ve 20. století a upřímně se o něm pořádně ani moc neví. Je zde pár škol, které tradiční čínské umění Čikung (Qi gong) vyučuje a trénuje.

Proto, abych vysvětlil principy postoje wu-ťi, možná někoho překvapím tím, kolik času a slov tomuto jedinému postoji z cvičení sestav Tai ji v tomto článku věnuji. Zhan zhuang  (čchan čchuang - sloup či postoj wu-ťi) je jedno ze základních cvičení v několika bojových uměních (právě též Chen Taiji, Yiquan) a je založeno na první pohled na statické pozici postavení a uvolnění těla a samozřejmě dechu. Zkráceně řečeno postoj wu-ťi je o postoji, uvolnění a dýchání, a to přesně v tomto pořadí.

Co je postoj Zhan zhuang a odkud se vzal?

Zhan " znamená stát  a " Zhuang "znamená pól . Dohromady to v doslovném překladu znamená, že "stojí jako sloup". 

Původně přišlo cvičení Taijiquan z vesnice Chen - od tud Chen styl. Zhan Zhuang je velmi důležitá sopučást Tai ji cvičení, zvláště pokud chcete, abyste ve cvičení byly dobří, protože vám to pomůže rozvíjet jednotlivé postoje v sestavách a obecně silné nohy. Zde je tedy styl Chen Zhan Zhuang, který navazuje na výuku mistra Chen Xiao Wanga. Dnes se Zhan zhuang praktikuje zejména jako součást studia bojových umění wu shu či gong fu (wu šu, kung fu). 

Zdravotní dopady postoje sloupu Zhan zhuang (postoje wu-ťi)

V našich podmínkách se s Zhan zhuang setkáme spíše jako se zdravotním cvičením, které napomáhá bojovat člověku proti proti stresu a civilizačními chorobami dnešní doby. Zhan zhuang může cvičit jak dítě tak senior, zhan zhuang neboli sloup či postoj wu-ťi nezatěžuje a neopotřebovává klouby. Zhan zhuang zlepšuje a rehabilituje stav fyziologických orgánů, snižuje krevní tlak, obnovuje psychickou rovnováhu člověka, zlepšuje látkovou přeměnu a funkci orgánů.

Jak začít s cvikem postoje wu-ťi?

Pokud chceme začít cvičit pouze Zhan zhuang (postoj wu-ťi) nepotřebujeme k tomu nic, než sebe sama. I jak se na první pohled zdá, je Zhan zhuang jednoduché a prosté a výsledky se dostavují, a v tom to právě je.  Budete-li cvičit pouze postoj Wu-ťi, budete více energičtí, zklidníte se, bude vám jednoduše lépe jak po stránce tělesné, tak po stránce mentální a duchovní. Nicméně abyste cvičili postoj Wu-ťi poctivě, zase tak jednoduché to není...

Projděte postupně všemi třemi fázemi a pak se zabývejte samotným duchovním a energickým dopaden na vás samotné. Sousta lidí se hrne do Tai ji cvičení s tím, že budou cvičit okamžitě sestavy, bez toho, aby znaly základní principy Tai-ji (ZÁKLADNÍ PRINCIPY UČENÍ TAI-CHI - TAI CHI CHUAN (TCHAJ-ŤI ČCHŰAN). Pak to vypadá jen jako "čínský tanec". Aby jste plně pocítili účinky postoje Wu-ťi, je třeba postupovat po jednotlivých krocích. Je to to samé, jako kdyby jste chtěli jet autem, bez toho, abyste natankovali benzín nebo naftu.

1) Postoj Wu-ťi

Zdej je celkem osm kroků, jak správně držet postoj Wu-ťi. 
1 ) Postavte se ještě s nohama u sebe a hlavu  mějte vzpřímeně, jako kdyby jste poslouchali hudbu, která přichází za vámi. Váš Baihui bod, Huiyin bod a Yongquan body by měly být v souladu a vaše Qi  se začne propadat do dantienu. Mírně pokrčte kolena. To vám pomůže vaše Či (Qi)  více poklesnout a zastaví to vaše tělo v pohybu. ( Fig 2 a Fig 1)

2) Pokrčte pomalu více kolena tak, abyste měli vaše kolena, ramena, boky, záda a kotníky v jedné přímce. Ramena a boky jsou spojeny dohromady a vaše ruce a kotníky jsou spojeny dohromady. Více Qi klesne na dantienu, protože vaše kolena se více ohnou. Vaše těžiště se též přesune do dantienu a to tak, že horní část těla cítíte lehčí. To umožňuje Qi proudit snadněji.

Nyní přesunete veškerou svoji váhu na pravou nohu a zvedněte s nádechem levou nohu. Snažte se udržet rovnováhu abyste nepřepadli na druhou stranu. (z Fig. 3 na Fig. 4)

Pomalu přesuňte levou nohu do strany, tak, aby vaše nohy byly na šíři ramen ( Fig. 4 ) a pak posuňte svoji váhu na střed tak, aby vaše hmotnost se rozprostřela na obě nohy rovnoměrně. Nyní byste se měli cítit více stabilní. Nezapomeňte držet hlavu nahoru ( jako když posloucháte něco za sebou), tělo mějte rovně a ruce lehce položené na před sebou na nohách. Vaše kolena by měla být stále ohnutá, ale nenechte je jít až za prsty u nohou, když se na ně podíváte ze vzpřímené ho postoje. 

Vše by mělo být v klidu a uvolněně. Nechte Qi klesnout do dantienu a stůjte v klidu "jako hora". ( Fig. 5 ) 

3) Nyní se můžete začít pomalu zvedat z posedu, zvedat i ruce, jako kdyby jste chtěli něco uchopit mezi dlaněmi. Pohybujte se pomalu , dokud vaše paže nebudou v pohodlné výšce. Někteří lidé, mají ruce nízko, s ohledem na svou výšku a zdatnost a někteří je mají výše. Obojí je v pořádku. Jak vysoko nebo nízko budete ruce držet, záleží na tom, jak silní jste. Je to vlastně to samé jako s postojem nohou, ale na začátku bude lepší mít ruce ve výšce, kde se cítíte pohodlně. ( Fig. 6, 7 , 8 ) To můžete časem měnit a ztěžovat stejně jako postoj nohou.


2) Uvolnění v postoji Wu-ťi

Zvládli jste to nejlehčí, samotný postoj Wu-ťi. Nyní je zapotřebí se v postoji Wu-ťi naučit relaxovat. Co to znamená? Žádné svaly by neměli být napnuté, nic byste neměli dělat vynaložením většího vypětí a úsilí. V samotném postoji cítíte plnost a uvolněnost zároveň. Pokud vás začnou bolet svaly na nohou, je to správně. Nejste ještě tak silní na to, v takovém postoji setrvat delší dobu. A věřte, že ti, co cvičí postoj Wu-ťi již delší dobu, vydrží uvolněně v tomto postoji vytrvat i hodiny. 

Pokud Vás něco někde na těle táhne, s klidem se vraťte pomalými pohyby zpět, srovnejte si ruce, kolena, pánev zatáhněte, postavte se zrovna, atd. Proč je to tak složité? Pokud překonáte po čase fyzickou námahu, tedy jste natolik vytrénovaní, že již vydržíte v postoji delší dobu, vyskytne se druhý problém - mysl.

Mysl je nezmar a furt bude utíkat od uvolněného postoje. Nehýbete se a proto se může mysl soustředit na vše kolem. "Co to bylo za zvuk? Kolik je asi hodin?" Vydržím ještě chvíli? Nevím, jestli jsem tohle udělal, ... atd". Mysl vás bude neustále chtít zaměstnávat. Jednoduchý způsob, jak mysl zaměstnat je jí nechat počítat nádechy a výdechy. Jednoduché budhistické cvičení.

Ono konfrontovat v tomto sám sebe je dle mého názoru asi největší výzvou. A pokud toto zvládnete, získáte cvičením vnitřní vyrovnanost a energii. 

Zhan zhuang je vlastně jinými slovy postoj stromu, sloupu či prázdnoty, člověk díky těmto cvičením získává lepší kontakt se zemi, takzvaně zakořeňuje. Pro cvičení Taijiquan je Zhan zhuang neodmyslitelný základ a jeden z prvních kroků.

Dá se říci, že postoj Wu-ťi je ve své podstatě meditací ve stoje. Měli byste se tedy v postoji Wu-ťi dostat do stavu i klidné mysli, nikoli jen klidného těla. To vše chce cvičit a tuto techniku procvičovat. A jak dlouho a často cvičit? Zkuste každá den ráno nebo večer deset minut, pět, dle toho, jak na tom fyzicky a časově jste.  Počítejte nádechy, kupříkladu 20 nádechů a poté si dejte pauzu. Protáhněte se a pokračujte. Dejte tomu čas, než se dostanete na půlhodiny a více. Teprve pak se něco s vámi děje:-)

3) Dýchání v postoji Wu-ťi

Při Zhan zhuangu se používá mnoho typů dýchání – záleží i jak pokročilí jste. Od podklíčkového přes hrudní, zádové až k břišnímu, záleží také na typu techniky qi gongu (čchi kungu). Pokud začínáte, začnete s klasickým břišním dýcháním.

Pokud si tedy již jste jistí, že jste správně v postoji Wu-ťi, začněte se soustředit na dýchání. Nejprve z počátku jen pozorujte jak dýcháte. Poté si zkuste stoupnout jen do postoje posezu s rukama uvolněně položenými na stehny (Fig. 5) a ruce si položte na břicho. Při nádechu by se vám mělo břicho zvedat a při výdechu naopak. Nic jiného na vašem těle se nehýbe.

Dýchání rozhodně netlačte, dýchejte přirozeně a postupně prodlužujte každý nádech a výdech. Zaměstnejte mysl tím, že jí přinutíte počítat nádechy a výdechy.

4) Práce s Qi (čchi)

Zhan zhuang je základ, jak pracovat s energií čchi (Qi), ale nenechme se zmást, zvládnutí této techniky vyžaduje mnoho let a stejně tak jako při Taijiquan (Chen, Yang, Sun, Wu, Zhao) je pořád kam stoupat či spíše s energií čchi kam klesat. Cvičení Čikung (Qi gong - čikung, čchi kung) Zhan zhuang (čchan čchuan) rozvíjí tok vnitřní energie qi (čchi) a podporuje cirkulaci této energie po lidském těle. 

Zhan zhuang pro Vás nesmí nikdy býti otravnou poviností a nesmí Vás obtěžovat. V takovém případě raději přestaňte cvičit a pokračujte až na cvičení budete mít náladu. Zhanzhuang (čchan čchuan, čan čuan) je příjemný a velmi účinné cvičení, pokud jej člověk dělá správně. Člověk jen musí chtít. 


Přidat.eu záložku Print

Vítejte na blogu o inovacích a zajímavostech! Tento blogový vesmír o technologiích 21. století, moderní architektuře, sci-fi, filmových novinách, alternativních přístupech a jiných zajímavostech je tu pro vás. Přejeme hezké počtení a díky za případné komentáře!

0 komentářů: