Vyvarujte se 12 chyb na LinkedIn a uspějete při pohovoru a v obchodě!

Profesní životopis je dnes nutností, aby člověk uspěl na trhu práce, ale i jako konzultant nebo obchodní partner. Jeden způsob, jak na sebe efektivně upozornit své potenciální zaměstnavatele či obchodní partnery, je vystavit svůj životopis online na LinkedIn. Nepodceňujte jak si však svůj profil na LinkedIn vytvoříte. Může to rozhodnout o Vašem přijetí do práce nebo i Vašem životním obchodu. Vím o čem mluvím. LinkedIn může pracovat za Vás!



Proč právě mít profil na LinkedIn? Mě můj profil na LinkedIn dopomohl k práci a nejednomu zajímavému kontaktu. Abych byl konkrétní, tak můj zaměstnavatel si mě našel sám právě přes LinkedIn. Získal jsem zajímavé zakázky právě díky profilu na LinkedIn. Já již profesní sociální síť LinkedIn nepodceňuji. Nedělejte to ani vy!

Sociální sítě nejsou jen Facebook, Twitter, Pinterest.com, YouTube.com nebo Google+ se zábavou a chatováním. Jsou i zcela profesní sociální sítě jako je Xing.com, eCademy.com nebo právě LinkedIn.com. Zde je 12 způsobů, jak můžete tyto sociální sítě udělat neodolatelnými pro případné zaměstnavatele nebo vaše potenciální obchodní partnery. Je čas něco se svým profesionálním online životopisem udělat nebo si konečně vytvořit. Jdeme na to!

Vytvořte si profesionální online image s LinkedIn profilem!

Stránky LinkedIn se v poslední době přeměnily z jednoduchého souhrnu na portál s interaktivními nástroji pro hledání práce a networking. Není to již jen seznam vašich předešlých zaměstnání a dosaženého vzdělání. Jedno, co musíte udělat je přihlásit se do vašeho účty a začít tyto nástroje plně využívat. Připraveni?

1) Nahrajte svou fotku

Nic o člověku neřekne tolik, jako jeho aktuální fotka. LinkedIn není jako Facebook, to ale neznamená, že budete mít váš profil na LinkedIn strnulý a statický bez fotky nebo na druhé straně s nevhodnou fotkou. Nahrajte si  na svůj profil fotku, kde vypadáte adekvátně vaší profesi nebo profesi, o kterou se chcete ucházet. Dejte si s tím záležet. Vynechte skupinové fotky, fotky s vaší přítelkyní nebo přítelem, nebo v oblečení, ve kterém byste do práce rozhodně nešli. A vynechte už konečně fotky ze střední...

2) Aktualizujte shrnutí o vás

Tuto část rozhodně nevynechávejte ani nepřecházejte. Dejte tomu čas, vyplatí se to. Jak tady postupovat? Čeho jste dosáhli v roce 2012? Tato část vašeho profilu je právě to pravé místo, kde o tom světu můžete říct. Pokud jste toto místo na svém profilu na LinkedIn ještě nepoužívali, napište sem konečně něco o svých dosažených výsledcích a vašem úspěchu. Pokud jste tuto sekci profilu naposledy aktualizovali loni, udělejte to znova.

3)Skončete s hesly 2012 a 2011 Okamžitě!

LinkedIn má k dnešku přes 187 miliónů profilů. Je váš profil plný starých hesel, které nejsou ty in? Stará hesla a výrazy rozhodně nepřitáhnou personalisty ani případné zaměstnavatele. Takže je odstraňte, vymažte je. V opačném případě zapadnete mezi tisíce ostatních profilů na LinkedIn, které nikoho nezaujmou. A jaké to jsou ta stará hesla, slogany a výrazy, které rozhodně vynechat? Podle posledních zpráv blogu LinkedIn se jedná o následuijící výrazy:

creative 
organizational 
effective
extensive 
experience 
track record
 motivated
 innovative
problem solving 
communication skills
dynamic 

Další hesla  které raději vynechat a které každý bude přecházet a nikoho nezaujmou:
results oriented
team player
self-starter 
multitasking 

Většina s těchto výrazů jsou přídavná jména, se kterými ses snažíte popsat sami sebe. Trochu se zamyslete. Co takhle použít "akční slova" - nejlépe slovesa, která vyjádří to, čeho jste letos dosáhli? Zde jsou některé výrazy, které můžete sami použít - Money Zine.

4) Ukažte své nejnovější dobrovolnické zkušenosti

To, co děláte mimo kancelář o vás prozradí víc, než cokoli jiného. O vás jako o případném zaměstnanci nebo o obchodním partnerovi se lidé právě zde dozví o vás jako o člověku, získají představu, jak trávíte váš volný čas. Zabrouzdejte v paměti, co jste děli v loňském roce a aktualizujte si tuto sekci dobrovolnictví. Tuto sekci nalezete v sekci "edit profile"  a následně vpravo v menu "volunteering and causes".

Pokud jste se do žádné dobrovolné činnosti letos nezapojili, dejte si zde závazek něco takového podniknout v roce 2013. Můžete se inspirovat třeba na www.dobrovolnik.cz nebo na www.volunteerMatch.org

5) Posilte seznam vašich dovedností

Sekce "Skills" je jedna z cest, jak na Vás na LinkedIn narazí personalisté. "Skills" jsou jednoduše výrazy a hesla, která se mění každý den. Dám příklad. Je lepší požít výraz "blogger", nebo "blogging". Je lepší říct "mobile applications" nebo mobile phone apps"? Už víte o čem mluvím? LinkedIn Skill search Vám ten právě aktuální výraz sám napoví. Jednoduše napište slovo a LinkedIn Váš výraz porovná s ostatními ve svém seznamu a napoví Vám, jak moc právě ten Váš výraz je relevantní a aktuální.

Rozhodně využijte i funkci Skills & Experties, která je sice ještě v beta verzi, ale rozhodně stojí za povšimnutí. Požijte při aktualizaci Vašeho profilu právě ty výrazy, které jsou právě nejpopulárnější.  Nezapomeňte na všechny oblasti - i dobrovolnou činnost, koníčky, zájmy. Možná rádi vaříte, píšete, pořádáte různé akce a workshopy. Vše se počítá a je důležité.

6) Zkuste využít funkci "endorsement" 

Ruku v ruce s vašimi dovednostmi v sekci "Skills" LinkedIn přidal i funkci nazvanou "Endosrement". Co tato funkce umožňuje je to, že můžete dát palce nahoru lidem ve vaší LinkedIn síti. Jděte na profil dané osoby nebo do sekce "Skills" a klikněte na danou osobu. Vidíte nějaké tváře u seznamu vašich dovedností? To jsou právě Ti lidé, kteří dali palce Vám. Jednoduše o Vás tímto řekli, že tuto dovednost ovládáte. Když se na ten Váš seznam "Skills" díváte, v čem Vám dali palce nahoru, je to příjemné, že? Udělejte to samé i Vy. Dejte palce i ostatním ve vaší síti a uvidíte v čem dají palce zase oni Vám. Čím více palců, ... To snad vysvětlovat nemusím.

7) Sledujte některé "lídry v oboru"

V říjnu tohoto roku LinkedIn přidal možnost sledovat některé vůdčí osobnosti. Jejich zprávy se objevují přímo na titulní stránce. Přidejte si skupiny a osobnosti právě z Vašeho oboru. Jednak budete v povědomí, co se právě děje a zadruhé to minimálně vypadá, že se o daný obor doopravdy zajímáte. Ale upřímně, na oko dlouhodobě nic nefunguje. Se zájmem sledujte jednoduše, co Vás zajímá.

8) Získávejte nová doporučení 

Většina lidí  loví doporučení jen v momentě, kdy se uchází o nějakou práci. A to je chyba. Získávat pouze doporučení od přátel a kamarádů jen tak nějakého personalistu nezaujme.  Doporučení, které získáte třeba od svého bývalého šéfa, zaujme a vydrží mít stejný silný efekt po celé měsíce. Nejlepší a nejefektivnější jsou doporučení přímo lidí z oboru a nejlépe od lidí na exekutivních pozicích.  A to chtějí personalisté na Vašem profilu právě vidět.

Jak jednoduše získáte doporučení? Vytvořte jednoduché doporučení nejprve Vy sami kolegovi, bývalému šéfovi. Inspiraci již najdete, komu přesně a u koho víte, že bude Vaši iniciativu opětovat.

9) Vyčistěte si staré skupiny a přidejte nové

Nic o Vás neprozradí víc, než co děláte nad to, než musíte. Před rokem jste se zajímali o úplně jiné věci, možná jste LinkedIn nebrali zase tak profesionálně. Změňte to i tím, že uděláte očistu i zde, ve skupinách. Odhlašte se ze skupin, kde se nic neděje, přihlašte se do skupin, které souvisí s Vaším oborem a doopravdy Vás zajímají.

Skupiny mohou být dobrou cestou jak si vytvořit nová spojení s lidmi v daném oboru, či zájmu. Zapojit se do skupiny je jednoduchý způsob, jak se dostat mezi profesionály. Představte si být v té samé skupině, jako je Váš vysněný zaměstnavatel, Váš vzor v byznysu. Ani zde se meze nekladou. Tak prolomte sami ledy. Kde se sami vidíte, že budete pracovat?

Když začnete sledovat sami firmu na LinkedIn, snadno se dozvíte o nově otevíraných pracovních pozicích a aktualitách ve společnosti.

Dobrá cesta je, pokud jste dostatečně kreativní, vytvořit skupinu vlastní a spravovat ji. To je spíše již  pro fajnšmekry. Ale proč ne?

10) Vyzkoušejte rozšíření, které LinkedIn nabízí 

Je celá řada aplikací, které můžete v rámci svého účtu na LinkedIn využít. Jen si je přidat a začít je využívat. Jsou aplikace, které Vám ukážou profesní setkání právě ve Vašem městě, kde se nacházíte,  upozorní Vás na právě nově vycházející literaturu, nebo Vám i ukážou, kam Vaše kontakty právě cestují. Jednu nebo dvě aplikace si minimálně vyzkoušejte, získáte alespoň představu o tom, co všechno LinkedIn umožňuje a má pro Vás k dispozici, jen jste o tom ještě nevěděli.



11) Pokládejte otázky do pléna a odpovídejte na otázky

Lidé získali kolikrát pracovní pozici právě díky tomu, že odpovídali na otázky nebo otázky pokládali. Zní to jednoduše, nicméně je to tak. Sledovat dotazy druhých a sami se ptát je ta cesta. Někdo si Vás všimne, zaujmete jej s Vaším postřehem , názorem a je to tady. A i když zrovna práci nehledáte, co když se vyskytne lepší nabídka? Buďte jednoduše otevření všem možnostem. Minimálně můžete i zde najít odpovědi na Vaše otázky, minimálně.


12)  Popis pozice a co právě děláte

První, na co se u člověka na profilu kdokoli koukne bude zajisté fotografie a stručný název a popis jeho pozice pod jeho jménem. Určitě jasný popis Vaší stávající pozice nebo podnikatelské či poradenské oblasti v pár slovech řekne dost. Jen se vyvarujte nejasných výrazů, které neřeknou nikomu nic.

I když právě nejste zaměstnaní nebo hledáte změnu v pracovní pozici je tohle to první místo, kde to jasně dát najevo.  Jak to myslím? Místo názvu pozice můžete napsal: "looking for a job in ..." Toto místo můžete využít i pro hledání obchodních partnerů, atd. Buďte kreativní!

Doufám, že Vám mé rady, jak aktualizovat efektivně Vás LinkedIn profil, pomohli a inspirovali Vás. Mě LinkedIn zatím dává víc, než si připouštím. A upozorňuji, že je to zadarmo, tak proč toho nevyužijete právě i vy?

Líbil se Vám článek? Přidejte komentář, budu rád za připomínky a názory!

Přidat.eu záložku Print

Vítejte na blogu o inovacích a zajímavostech! Tento blogový vesmír o technologiích 21. století, moderní architektuře, sci-fi, filmových novinách, alternativních přístupech a jiných zajímavostech je tu pro vás. Přejeme hezké počtení a díky za případné komentáře!

5 komentářů:

  1. Velice přínosné. Obratem provedu upgrade svého profilu! Šimon

    OdpovědětVymazat
  2. Supr:-) díky za komentář a přeju hodně zdaru s novým profilem!

    OdpovědětVymazat
  3. Velmi zajímavý článek. Je pravda, že LinkedIn patří mezi silné nástroje pro hledání zaměstnání. V našich končinách je však stále velmi úzce zaměřený a pořádný boom na něj teprve čeká.

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za komentář a odkaz na pracovní portál. Je to silný nástroj, který dnes je tu v té naší kotlince opomíjen, i když je to poněkud škoda. Minimálně mladá generace by měla svůj profil automaticky uvádět kdekoli v životopise. A další věc je, že je jako sociální profesionální síť zcela u nás nepochopená. Lidé se k ní chovají jak k Facebooku. Občas se až udivuji, jaké mají lidi na LinkedIn za profily.

    OdpovědětVymazat
  5. V bodě č. 7 máte pravopisnou chybu ve slově "lýdry"

    OdpovědětVymazat