Jak na profesionální prezentace v PowerPointu II.

V prvnín díle "Jak na profesionální prezentaci v PowerPointu" jsem psal o prvních krocích, které by každý z nás měl před samotným vytvářením prezentace udělat. Dáváme tedy pozor na dvě věci: komu je prezentace určená a jaký má prezentace splnit účel.

Jaké by tedy měly být první kroky k vytvoření úspěšné prezentace?
Pokud chceme, aby prezentaci sledovali posluchači se stoprocentní koncentrací, aby se na prezentaci pekelně soustředili a sledovali přednášejícího, doporučuji držet se následujícího pravidla.

Všeho moc škodí.
Jak se říká, všeho moc škodí. To platí i při tvorbě PowerPoint prezentace. Přesolenou polévku sice sníte, abyste neurazili hostitele, ale pamatovat si budete na další návštěvě u jiného kamaráda pouze to, že ta poléka byla tenkrát nechutně přesolená. Nechcete, aby si posluchači odnesli z prezentace pouze výtky a nedostatky, které přehluší vše ostatní, preneseně řečeno.

Základní myšlenku prezentace, nad kterou jste strávili tolik času připrav, nesmíte nechat utopit v nedostatcích, které mohou při tvorbě takovéto vaší prezentace vzniknout. Nikdo není dokonalý, ale toto se stát nesmí. Jak se tomuto tedy vyvarovat? Používejte při vytváření prezentací pravidlo 10-20-30.

Pravidlo 10-20-30

Tuto techniku používá Guy Kawasaki, spekulativní obchodník, a já jí považuji za velice efektivní a zajímavou. Základní technikoun tohoto pravidla je, že vytvoříte celou prezentaci na 10 slidech tak, aby nebyla delší jak 20 minut a aby se v prezentaci používalo písmo větší jak 30.

Pochopit a držet se pravidla 10-20-30 v PowerPoint prezentacích je jednoduché: Každá PowePoint prezentace by měla mít 10 slidů, neměla by trvat více jak dvacet minut a neměla by obsahovat písmo menší jak 30 bodů.

Pradidlo - 10 -
10 je optimální počet slidů v PowerPoint prezentaci, protože normální člověk nemůže obsáhnout více jak deset konceptů za jeden meeting. Jak sám Guy Kawasaki říká: "Pokud neumíte vysvětlit váš byznys na deseti slidech, pravděpodobně nemáte byznys." Toto pravidlo může působit velice tvrdě, ale má své opodstatnění.

Pravidlo - 20 -
Měli byste zvládnout vaší desetislidovou prezentaci přednést během dvaceti minut. Jste si sice jisti tím, že máte celou hodinu dostatek času, ale nezapomeňte, že používáte laptop s Windows a že samotné nastavení projektoru a zapnutí vašeho notebooku vám zabere 40 minut.

I kdyby toto odpadlo a vše klapalo jako hodinky, lidé dojdou na prezentaci později a budou chtít odcházet o něco dřív. V perfektním světě předvedete svůj výkon ve dvaceti minutách a zbytek času vám zůstane na diskuzi.

Pravidlo - 30 -
Ve vetšině prezentací, se kterými jsem se setkal, se nejčastěji používá text s velikostí písma o deseti bodech. Hlavně že se do prezentace vešlo co nejvíce textu. Třešničkou je potom to, když prezentátor daný text pouze přečte. Prostě přesolená polévka.

Ale když posluchači po pár větách textu prezentace zjistí, že je jim text pouze čten, přečtou si jej dopředu rychleji než vy jej vyslovíte nahlas, protože to jednoduše v klidu zvládnou rychleji. Výsledkem je, že vy i posluchači jste mimo takt. Vy zůstáváte s myšlenkami jako uspávač hadů pozadu, zatímco posluchači si už přejí, kdy to čtení skončí, aniž by se zamýšleli nad tím, co právě říkáte. Jednoduše proto, že tam, kde jste teď vy, byli oni asi před pěti minutami.


Proč tedy vůbec používáme menší písmo v prezentacích?


Ten důvod je dvojí: lidé zaprvé nemají své materiály dostatečně nastudované dopředu, a zadruhé je to umíněnost v tom, že více textu dělá prezentaci více přesvědčivou.

Úplně vedle. Přinuťte se použít ve vytváření prezentace v PowerPointu větší písmo jak třicet bodů! Zaručuji vám, že to udělá vaši prezentaci daleko lepší, protože vás to domutí najít ty nejvíce výstižné slogany a hesla. Následně budete i přinuceni tyto termíny a hesla co nejlépe vlastními slovy vysvětlit.

Užijte následující "algoritmus": Zjistěte si, který z posluchačů je nejstarší a vydělte jeho věk dvěma. To by měla být vaše optimální velikost písma, kterou použijete ve vaší prezentaci.

Závěrem

Vyzkoušejte jednoduše pravidlo 10-20-30 v nějaké z vašich prezentací v praxi. Pokud nic jiného, tak příště  až si bude někdo stěžovat na to, že vaše prezentace byla špatně slyšet, budete již sami vědět, co problém způsobilo.

K tématu prezentací doporučuji následující odkaty:
Zjistěte si více o ZENU a skvělých prezentacích Navštivte stránky Garra Reynoldse, které se nazývají Presentation ZEN.

Obecně o prezentačních dovednostech a pomůckách k prezentacím doporučuji stránky: PresentationHelper

A určitě k tématu základních pravidel úspěšné prezentace:
stránky Microsoftu

Články na internetu:
Prezentace v Powerpointu
PowerPoint - manuál
Rychlá tvorba prezentace v PowerPointu 2007


Přidat.eu záložku Print



Vítejte na blogu o inovacích a zajímavostech! Tento blogový vesmír o technologiích 21. století, moderní architektuře, sci-fi, filmových novinách, alternativních přístupech a jiných zajímavostech je tu pro vás. Přejeme hezké počtení a díky za případné komentáře!

8 komentářů:

  1. Skvělý návod. Ne že bych měl problémy mluvit,ale před prezentací ještě vypiju aspoň dvě deci vody a rozezpívám se. Zní to pak líp.

    OdpovědětVymazat
  2. to je pak ale ne prezentace ale opera ne?

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  4. Text samotného článku jsem opravil, tak doufám, že je gramaticky správně a bez překlepů.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den,
    nebudu s Vámi sice souhlasit ohledně pravidla 10-20-30. Myslím, že existují lepší doporučení, ale protože na závěr uvádíte další online zdroje, dovolím si přidat náš nový web http://prezentacepowerpoint.cz/
    Pokusili jsme se na něm ve dvou desaterech shrnout nejdůležitější pravidla, která vyznáváme při tvorbě prezentací a prezentování.

    OdpovědětVymazat
  6. Marku, díky za komentář a za relevantní odkaz na Vaše stránky. Já s vámi dnes po 7 letech, co uplynulo od napsání tohoto článku souhlasím. Nicméně princip 10-20-30 mi stále připadá relevantní v tom, že by člověk neměl zapomínat na správnou velikost písma a mít vždy na paměti volit vždy větší písmo, než si myslí.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den,

    dovolím si téma doplnit ještě o jeden článek, kde podrobně rozebíráme, jakou zvolit velikost fontu. http://www.odprezentuj.cz/blog/jaka-je-minimalni-velikost-pisma-v-prezentaci/. Nicméně s myšlenkou uvedenou na konci Vašeho příspěvku se můžeme velmi dobře ztotožnit.

    OdpovědětVymazat